گزارش بازدید از دانشگاه مهر البرز
شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۴۱ ق.ظ
زمان بازدید: شنبه ششم دی ماه ساعت 10:30 تا 12:00
مکان بازدید : دانشگاه مهر البرز واقع در خیابان کارگر شمالی - خیابان شکرالله پلاک 109
روند بازدید: بازدید با مقدمه جناب آقای دکتر خرازی آغاز و سپس دکتر عبادی قائم مقام دانشگاه توضیحات مقدماتی را ارائه کردند. پس از آن سه تن از مسئولان دانشگاه شامل خانم محمدی ( کارشناس روابط عمومی) خانم نارنجی ( کارشناس برنامه ریزی آموزشی ) و مهندس عباسی ( مسئول فنی) به تفکیک توضیحاتی درباره دانشگاه مطرح نمودند.
اهم نکات مطرح شده
1. مطالعات تشکیل دانشگاه از سال 81 آغاز و در نهایت پس از اخذ مجوزهای لازم اولین سری دانشجویان در سال 86 پذیرش شده اند. طبق نظر مسئولان دانشگاه روند تکاملی دانشگاه سه مرحله داشته است که مرحله اول مرحله آماده سازی نام گذاری شده و از سال 81 تا 85 طی شده است. همچنین مرحله تاسیس و راه اندازی از سال 85 تا 89 بوده مرحله استاندارد سازی از 89 به بعد در دست پیگیری است.
2. دانشگاه سعی کرده است از منظر یاد دهی و یادگیری ( تعلیم و تربیت) به فناوری نگاه کند و نه اینکه اصل فناوری باشد و بخواهد از فناوری صرفا پول در بیاورد. بویژه دکتر بازرگان که ریاست دانشگاه را بر عهده دارند بر مساله کیفیت تاکید ویژه دارند.
3. در سال جاری دانشگاه 1000 دانشجوی در حال تحصیل دارد که بیشتر آنها در رشته مدیریت (498 نفر) و گروه فنی و مهندسی (496 نفر) هستند. همچنین دانشگاه 677 نفر فارغ التحصیل دارد.
4. دانشگاه 40 استاد دارد که بواسطه مجازی بودن این قابلیت ایجاد شده است تا از ظرفیت اساتید ایرانی خارج از کشور هم استفاده شود. لذا تعدادی از اساتید از اساتید خارج از کشور هستند. علاوه بر این مجازی بودن این قابلیت را ایجاد کرده است که دانشگاه از بهترین های هر رشته در کشور استفاده نماید. همچنین داشتن دستیار در دانشگاه یک امر الزامی است و هر استاد حداقل یک یا دو دستیار دارد. مجموعا 62 دستیار آموزشی در دانشگاه مشغول به کار هستند.
5. همچنین دانشگاه همکاری هایی با سایر مراکز در دوره های آزاد و حرفه ای دارد که بیمه ایران، دانشگاه خوارزمی و شرکت ارتباطات سیار از جمله آنها هستند. آن طوری که در جلسه مطرح شد در همکاری آزاد بعضا از استاندارد دانشگاه و برخی اوقات از زیرساخت فنی دانشگاه استفاده می شود. این همکاری ها کمک شایانی به اخذ مجوز آموزش مجازی توسط مراکز دیگر می کند.
6. شاخص هایی که بر اساس آنها دانشگاه تصمیم به دایر کردن رشته های جدید می گیرد عبارت اند از :
8. عناصر آموزش در این دانشگاه عبارت اند از استاد، دستیار آموزشی، کلاس حضوری، کلاس مجازی و محتوای آموزشی مجازی .
9. دانشگاه بخش مهمی از کارهایش را برون سپاری کرده است و صرفا 25 کارمند دارد. برای کارهای جانبی از جمله تبدیل محتوای ضبط شده توسط استاد به محتوای آموزشی از شرکتهای بیرونی استفاده می شود و طبق گفته مسئولان دانشگاه حدود سی شرکت بیرونی با این موسسه همکاری دارند. محتوای آموزشی پس از ضبط توسط استاد به یکی از این شرکتها داده می شود و با انیمیشن گذاری و کارهایی شبیه این به یک محتوای قابل ارائه آموزشی تبدیل می شود.
10. دانشگاه به شکل آموزش محور است. با این حال طبق قوانین وزارت علوم بیست درصد از دانشجویان برتر هر سال امکان تبدیل شدن به پژوهش محوری را دارند. در حالت پژوهش محوری دانشگاه خودش موضوع و استاد راهنمای پایان نامه را پیشنهاد می کند. لیکن در صورت علاقه دانشجو ، می تواند موضوع خودش را انتخاب نماید و از دانشگاه در انتخاب استاد استفاد نماید.
11. ارزشیابی یکی از اصلی ترین فرآیندهای دانشگاه است. در ارزشیابی هم استاد و هم دستیاران آموزشی و هم سایر عناصر اعم از عناصر آموزشی و عناصر اداری ارزشیابی می شوند. ارزشیابی سه بار در طول ترم انجام می شود. ابتدا ، وسط و انتهای ترم پس از کلاسهای حضوری. تا کنون شصت بار این ارزشیابی انجام شده است. در ارزشیابی اول صرفا درون داد ارزشیابی می شود. در ارزشیابی دون فرآیند یاد دهی و یادگیری و در ارزشیابی سوم همه عوامل . ظاهرا الگوی استفاده شده در ارزیابی الگوی بدرالخان است که در دانشگاه بومی سازی شده است.
12. یکی از نظرات و دیدگاه های مهم مسئولان دانشگاه این بود که روش کار این دانشگاه بومی بوده و خودشان آن را طراحی کرده اند و اینک به عنوان الگوی مهر البرز از آن یاد می شود.
مکان بازدید : دانشگاه مهر البرز واقع در خیابان کارگر شمالی - خیابان شکرالله پلاک 109
روند بازدید: بازدید با مقدمه جناب آقای دکتر خرازی آغاز و سپس دکتر عبادی قائم مقام دانشگاه توضیحات مقدماتی را ارائه کردند. پس از آن سه تن از مسئولان دانشگاه شامل خانم محمدی ( کارشناس روابط عمومی) خانم نارنجی ( کارشناس برنامه ریزی آموزشی ) و مهندس عباسی ( مسئول فنی) به تفکیک توضیحاتی درباره دانشگاه مطرح نمودند.
اهم نکات مطرح شده
1. مطالعات تشکیل دانشگاه از سال 81 آغاز و در نهایت پس از اخذ مجوزهای لازم اولین سری دانشجویان در سال 86 پذیرش شده اند. طبق نظر مسئولان دانشگاه روند تکاملی دانشگاه سه مرحله داشته است که مرحله اول مرحله آماده سازی نام گذاری شده و از سال 81 تا 85 طی شده است. همچنین مرحله تاسیس و راه اندازی از سال 85 تا 89 بوده مرحله استاندارد سازی از 89 به بعد در دست پیگیری است.
2. دانشگاه سعی کرده است از منظر یاد دهی و یادگیری ( تعلیم و تربیت) به فناوری نگاه کند و نه اینکه اصل فناوری باشد و بخواهد از فناوری صرفا پول در بیاورد. بویژه دکتر بازرگان که ریاست دانشگاه را بر عهده دارند بر مساله کیفیت تاکید ویژه دارند.
3. در سال جاری دانشگاه 1000 دانشجوی در حال تحصیل دارد که بیشتر آنها در رشته مدیریت (498 نفر) و گروه فنی و مهندسی (496 نفر) هستند. همچنین دانشگاه 677 نفر فارغ التحصیل دارد.
4. دانشگاه 40 استاد دارد که بواسطه مجازی بودن این قابلیت ایجاد شده است تا از ظرفیت اساتید ایرانی خارج از کشور هم استفاده شود. لذا تعدادی از اساتید از اساتید خارج از کشور هستند. علاوه بر این مجازی بودن این قابلیت را ایجاد کرده است که دانشگاه از بهترین های هر رشته در کشور استفاده نماید. همچنین داشتن دستیار در دانشگاه یک امر الزامی است و هر استاد حداقل یک یا دو دستیار دارد. مجموعا 62 دستیار آموزشی در دانشگاه مشغول به کار هستند.
5. همچنین دانشگاه همکاری هایی با سایر مراکز در دوره های آزاد و حرفه ای دارد که بیمه ایران، دانشگاه خوارزمی و شرکت ارتباطات سیار از جمله آنها هستند. آن طوری که در جلسه مطرح شد در همکاری آزاد بعضا از استاندارد دانشگاه و برخی اوقات از زیرساخت فنی دانشگاه استفاده می شود. این همکاری ها کمک شایانی به اخذ مجوز آموزش مجازی توسط مراکز دیگر می کند.
6. شاخص هایی که بر اساس آنها دانشگاه تصمیم به دایر کردن رشته های جدید می گیرد عبارت اند از :
• قابلیت الکترونیکی شدن رشته7. روند آموزش در این دانشگاه عبارت اند از 16 جلسه غیر حضوری، سه جلسه حضوری (اول ترم، وسط ترم و آخر ترم) ، سه جلسه با استاد و دستیاران آموزشی . در این بخش از Blended theory استفاده شده است.
• امکان اخذ مجوز رشته ( مثلا فعلا وزارت علوم به رشته های علوم انسانی مجوز نمی دهد)
• اشتراک با سایر رشته ها (هر چه دروس مشترک بیشتر باشد هزینه تولید محتوای جدید و... کمتر می شود)
• بازار کار و اینکه چقدر ظرفیتهای مشابه در کشور وجود دارد.
8. عناصر آموزش در این دانشگاه عبارت اند از استاد، دستیار آموزشی، کلاس حضوری، کلاس مجازی و محتوای آموزشی مجازی .
9. دانشگاه بخش مهمی از کارهایش را برون سپاری کرده است و صرفا 25 کارمند دارد. برای کارهای جانبی از جمله تبدیل محتوای ضبط شده توسط استاد به محتوای آموزشی از شرکتهای بیرونی استفاده می شود و طبق گفته مسئولان دانشگاه حدود سی شرکت بیرونی با این موسسه همکاری دارند. محتوای آموزشی پس از ضبط توسط استاد به یکی از این شرکتها داده می شود و با انیمیشن گذاری و کارهایی شبیه این به یک محتوای قابل ارائه آموزشی تبدیل می شود.
10. دانشگاه به شکل آموزش محور است. با این حال طبق قوانین وزارت علوم بیست درصد از دانشجویان برتر هر سال امکان تبدیل شدن به پژوهش محوری را دارند. در حالت پژوهش محوری دانشگاه خودش موضوع و استاد راهنمای پایان نامه را پیشنهاد می کند. لیکن در صورت علاقه دانشجو ، می تواند موضوع خودش را انتخاب نماید و از دانشگاه در انتخاب استاد استفاد نماید.
11. ارزشیابی یکی از اصلی ترین فرآیندهای دانشگاه است. در ارزشیابی هم استاد و هم دستیاران آموزشی و هم سایر عناصر اعم از عناصر آموزشی و عناصر اداری ارزشیابی می شوند. ارزشیابی سه بار در طول ترم انجام می شود. ابتدا ، وسط و انتهای ترم پس از کلاسهای حضوری. تا کنون شصت بار این ارزشیابی انجام شده است. در ارزشیابی اول صرفا درون داد ارزشیابی می شود. در ارزشیابی دون فرآیند یاد دهی و یادگیری و در ارزشیابی سوم همه عوامل . ظاهرا الگوی استفاده شده در ارزیابی الگوی بدرالخان است که در دانشگاه بومی سازی شده است.
12. یکی از نظرات و دیدگاه های مهم مسئولان دانشگاه این بود که روش کار این دانشگاه بومی بوده و خودشان آن را طراحی کرده اند و اینک به عنوان الگوی مهر البرز از آن یاد می شود.